Zwerven

Gepubliceerd op 14 juli 2019 om 18:47

Mittersheim - Saverne 85 km

Het was alsof ik langs de Vecht reed vanmorgen. Rust, bootjes die het kanaal afdreven, mooie brugwachtershuisjes, zon en een vlak jaagpad. Ik was er in het routeboekje al voor gewaarschuwd: er zit een loopbrug in de route.Maar, zoals ik nu eenmaal in het leven sta dacht ik: ik zie wel. En ja hoor daar was-ie. Steil, met een smal gootje. Dus alle bepakking eraf en moed verzamelen. Maar daar kwam op deze stille zondagmorgen een collega fietser aangereden en bood aan om te helpen.Dat niet alleen: hij bracht m'n fiets keurig naar boven én ook weer naar beneden. En daar kwamen ook nog wat hardlopers aangesneld die en passant mijn bagage meezeulden.Ach...zonder geluk.... Het was vandaag een gemakkelijk dagje.Langs het Canal des Houllieres ging het vlak de Elzas in.Jarenlang Duits grondgebied geweest. Maar na de 2e wereldoorlog weer behorend bij Frankrijk. En behalve een enkel onweersbuitje was het zonnig en heerlijk weer om te fietsen.

Metz - Mittersheim 98 km

Ach mensen wat is het toch heerlijk om 's avonds door zo'n mooie Franse stad te slenteren.De geuren, het geroezemoes, de volle terrassen. Metz is een gezellige stad en de camping ligt mooi aan het water.Dus ik sliep weer heerlijk in m'n tentje. En ik was niet alleen. De camping was overvol en een aantal jaren geleden leek het of het kamperen was afgenomen, nu zag ik ook weer veel tentjes.En campers, heel veel campers. Om 9 uur vanochtend zat ik lekker uitgebreid te ontbijten op een terras midden in de stad en ik moest denken aan het nummer:'Paris se reveille'.De marktkooplui bouwden hun kramen op,  gemeentewerken liet nog wat water over straat lopen en ik bezag het en genoot ervan. Het weer was vandaag weer prachtig en ik reed met een lekker gangetje de leegte van Lotharingen in.De streek waar een enorme leegloop heeft plaatsgevonden en waar geen enkele winkel of terras te vinden is. Maar de rust die hier heerst is onbetaalbaar en het landschap is prachtig.Golfkarton, dat wel. Het ging de hele dag op en neer, doodvermoeiend. Om half 5 kwam ik op de camping aan en kon ik m'n tentje op een mooi plekje vlakbij het meer opzetten waar ik de zon vanavond onder kan zien gaan.

Schengen - Metz 69 km

Net na het passeren van de Franse grens, kwam mij op een landweggetje een auto van de gendarmerie achterop.Nou zul je 't hebben dacht ik.Kan ik eindelijk m'n corona app, m'n vaccinatiebewijs én m'n bewijs van eer (voor wat het waard is) aan oom agent laten zien.Ze passeerden me, knipperden nog even met de alarmlichten om me te bedanken dat ik ze liet passeren en reden door.

Echternach - Schengen 78 km

Het hostel waar ik vannacht verbleef, lag op een prachtige plek aan een meer en is onderdeel van een keten, waardoor je in heel Luxemburg dezelfde sfeervolle plekken aantreft met een goed restaurant, prima kamers en snelle wifi, ook niet geheel onbelangrijk onderweg. Mijn tentje heb ik nog maar één keer opgezet.Ik had alles nat ingepakt eergisteren, dus heb ik 'm vandaag te drogen gehangen over een bankje in een gemeenteparkje, in de hoop dat een overijverige gemeenteambtenaar niet de indruk zou krijgen dat ik daar wilde overnachten. Na een uurtje was de boel droog en reed ik door een landschap dat ze hier 'Klein Zwitserland' noemen. Ik genoot. Zeker toen de zon ook nog doorkwam. De reis ging verder langs de Moezel waar de Rieslingwijn nu nog in de kinderschoenen staat want de druiven zijn nog zó klein. Om half 5 reed ik Schengen binnen, de plek waar 36 jaar geleden de grenzen van 26 landen werd opengegooid. En dat was op het terras te merken.Ik weet niet of al die toeristen voor de wijn of de goedkope brandstof komen, maar Luxemburg doet sinds die tijd goede zaken. Morgen rij ik Frankrijk in. Liefs!

Fietsen naar Nice, nieuwe poging

Lieve mensen, De ene reis is nog maar net achter de rug of de andere zit alweer in de planning. Ik heb het reizen ook zó gemist! De komende reis heb ik 2 jaar geleden moeten afbreken vanwege een val, dus nu opnieuw naar Zuid-Frankrijk. Tenminste..als covid niet weer opnieuw roet in het eten gooit. De route start in Maastricht, loopt door de natuurgebieden van de Hoge Venen, Eifel, Luxemburg en Lotharingen en passeert mooie steden als Aken, Trier en Metz om uiteindelijk via de Elzas in Basel aan te komen.

Chapieux - Courmayeur

Eergisteren was één van m'n tafelgenoten een Brabantse, dus aan gezelligheid geen gebrek. Dus reisden we gisteren samen gezellig het eerste stuk met de bus naar Ville de Glaciers (1800 m) want het zou een lange dag worden. Het eerste stuk liepen we samen, maar omdat zij een sneller tempo heeft, ging ik alleen verder naar de Col de la Seigne op 2500 m.

Noem het retraite.
De fietstochten maken m'n hoofd leeg, geven ruimte aan nieuwe ideeën en inzichten, aan veranderende denkpatronen.
En het fijne aan alleen reizen is: je hebt altijd gelijk.
Heerlijk is dat, niemand die je tegenspreekt.
Bijvoorbeeld op momenten dat je denkt de weg te weten zonder in het routeboekje of op de kaart te kijken.
Tot je jezelf tegenkomt en blijkt dat je 10 km hebt omgereden op dat gravelpad dat nergens toe leidde.
Eigenwijs en dom. Dat zijn de steekwoorden die hier op slaan.
En heb ik er gedurende al m'n reizen van geleerd? Nee dus.
Wat heeft het dan wel opgeleverd: Leuke ontmoetingen soms.
Helpende handen die bereidwillig waren fiets en bagage een aantal stoeptreden op of af te tillen.
Een prachtig verscholen dorp dat ik anders nooit gevonden had.
Een souvenir dat me dierbaar is geworden.
En dan gaat het oude gezegde ook weer op: het is niet het doel, het is de weg.
Zwerven is mooi en levert de verrassendste dingen op.
Maar niet als het regent, en je erachter komt dat je die lekkere afdaling nogmaals moet nemen, maar dan omhoog.
Toch geniet ik. Dat bleek vandaag weer: Sterksel - Schin op Geul 83 km.